* Zdjęcia pełnią rolę poglądową
SEALEY - Przyrząd do wykrywania nieszczelności uszczelki głowicy
* Zdjęcia pełnią rolę poglądową
GRUPA: | Proste urządzenia diagnostyczne | |
Producent: | SEALEY | |
Indeks: | SEA VS0062 |
Tester służy do wykrywania uszkodzeń uszczelki głowicy lub pęknięć głowicy w silnikach spalinowych chłodzonych płynem -bez demontażu głowicy.
* tester wykrywa powstanie przedmuchu pod głowicą dużo wcześniej niż inne tradycyjne metody
* obie komory napełniamy płynem reakcyjnym do około 1/2 wysokości (razem około 10ml)
* przyrząd jest odporny na uszkodzenia - nieograniczona trwałość
* płyn reakcyjny może być stosowany wielokrotnie(po kilkunastu godzinach powraca do pierwotnej niebieskiej barwy - kolor niebieski wskazuje również, że płyn w pełni odzyskał pierwotne właściwości)
W celu wykonania sprawdzenia łączymy tester, napełniony do połowy wysokości komór płynem reakcyjnym (około 10ml) z układem chłodzenia samochodu. Do podłączenia wykorzystujemy specjalne przyłącza-adaptery zależne od modelu samochodu zastępujące korek chłodnicy lub korek zbiornika wyrównawczego (można także wykorzystać odpowiednie stożki gumowe).
Następnie uruchamiamy silnik (najlepiej już rozgrzany) i kilkakrotnie wprowadzamy na podwyższone obroty w celu podniesienia ciśnienia spalania w cylindrach (istotne w przypadku początkowego stadium uszkodzenia). Jeżeli występuje uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub pęknięcie głowicy - część gazów spalinowych przedostaje sie do układu chłodzenia, a następnie do testera. Obserwujemy je w postaci pęcherzyków pojawiających się przy dnie komór urządzenia i przemieszczających się ku górze (pęcherzyki powstają także przy badaniu sprawnego silnika - przedostawanie się do testera gazów z układu chłodzenia). Jeśli do testera dostaną się gazy będące efektem spalania, to wchodzą one w reakcję chemiczną z płynem reakcyjnym umieszczonym w komorach. Obecność ich sygnalizowana jest zmianą zabarwienia płynu początkowo w pierwszej, a następnie także w drugiej komorze. System dwukomorowy umożliwia absorbcję pozostałości alkalicznych - (przedostanie się kropli płynu z układu chłodzenia) w pierwszej komorze, która spełnia dodatkowo rolę filtra.
W pełni miarodajna (decydująca) o wyniku testu jest zmiana barwy płynu w drugiej komorze.
W silnikach benzynowych następuje zmiana zabarwienia z niebieskiego na żółte, natomiast w silnikach wysokoprężnych z niebieskiego na zielone.
W przypadku uszkodzeń bardziej zaawansowanych wystarczy zassać kilkakrotnie gazy z układu chłodzenia przy pomocy gumowej gruszki połączonej z testerem, aby doprowadzić do przebarwienia płynu, a tym samym do jednoznacznego stwierdzenia występowania uszkodzenia.